עבדתם קשה כדי ליצור ולתחזק אתר מצוין, והצלחתם למצב אותו במקום גבוה בתוצאות החיפוש עבור המונחים הרלוונטיים. אבל יום בהיר אחד אתם מגלים שאיבדתם את המיקום שעמלתם כה רבות כדי להגיע אליו, ואין לכם מושג למה. אל תיכנסו לפאניקה – פשוט קראו את המדריך הבא וגלו כמה מהסיבות הנפוצות לירידה בדירוג וזאת לאחר קידום אורגני, וכיצד ניתן לאתרן עבור האתר שלכם.
קישורים נכנסים
כאשר לאתר יש פרופיל קישורים מצומצם, אובדן של חלק מהקישורים הללו, ובמיוחד אם הם איכותיים, עלולה להשפיע לרעה על ה- authorityשלו וליצור ירידה בדירוגים. מהצד השני, כאשר לאתר יש גל של קישורים חדשים שמפנים אליו, גם זה עלול במקרים מסוימים לגרום לירידה זמנית בדירוגים, בזמן שגוגל בודקים את מהות הפעילות החריגה.
כדי לבדוק אם הצלילה בדירוגי האתר שלכם נובעת מהקישורים הנכנסים אליו, תוכלו להיעזר באחד מהכלים הקיימים לבדיקת קישורים נכנסים, ולבדוק האם ישנה עלייה חדה בקישורים הנכנסים לאתר, או שמא יש קישורים קיימים חשובים שהוסרו.
עדכוני אלגוריתם של גוגל
כידוע, גוגל משנים את אלגוריתם החיפוש שלהם מפעם לפעם במטרה לשפר את רמת הדיוק שלו, ועדכונים אלו מאופיינים לעתים קרובות בתנודות בדירוגים ברחבי הרשת.
עד לשנת 2015, ניתן היה להבחין בקלות יחסית בהשקתו של עדכון כזה או אחר, אבל לאחרונה שכללו גוגל את העדכונים שלהם והתחילו לשחרר אותם בהדרגתיות רבה יותר. כיום, גם למומחי הקידום הגדולים ביותר קשה לזהות במדויק את התזמון של העדכונים ואת מהות השינויים שנעשו, ובכל זאת – אם חוויתם צניחה בדירוגים, כדאי לבדוק האם היא מגיעה במקביל לריבוי של דיווחים על תנודות במיקומים מצד אתרים אחרים ברשת, מה שלעתים קרובות מעיד על בואו של עדכון חדש. כלי מזג האוויר השונים יעזרו לכם להבין מה קורה שם בחוץ.
עונשים ידניים או אלגוריתמיים
אם הירידה בדירוגי האתר שלכם מתקיימת בעיקר בביטויים מסחריים במיוחד, ואיתרתם קישורים חשודים שמפנים לעמודים שנפגעו – ייתכן כי הסיבה לירידה היא ענישה מצד גוגל. למנוע החיפוש ישנם שני סוגי עונשים: ידניים – כאלה שניתנים באופן פרטני על ידי אנשי צוות של גוגל בשל עבירה על הנחיות החברה, ואלגוריתמיים – כאלה שניתנים אוטומטית כאשר יוצא עדכון לאלגוריתם מנוע החיפוש.
אם יש לכם חשד שקיבלתם עונש, תוכלו לבדוק את ה-search console שלכם ולראות האם קיבלתם הודעות על עונשים ידניים, או לברר בקרב קהילת ה-SEO אם הירידה בדירוג האתר שלכם חלה במקביל לעדכון אלגוריתם ידוע, שהשפיע כנראה גם עליכם.
מירח הדבש לארגז החול
אם האתר שלכם חדש, יכול להיות שנתקלתם בתופעה נפוצה – המעבר החד משלב "ירח הדבש" של גוגל לשלב "ארגז החול". כאשר URL חדש עולה לאוויר ומאונדקס על ידי גוגל, מנוע החיפוש מעלה אותו לעמוד התוצאות הראשון באופן מלאכותי וזמני עבור ביטויים שהוא רואה כרלוונטיים לאותו אתר. שלב זה נמשך בין כמה שעות לכמה ימים, ומכונה "ירח הדבש של גוגל".
בסופו של ירח הדבש עשוי להגיע שלב נוסף ומשמח פחות – שלב ארגז החול, בו האתר צונח מטה בדירוג למקום נמוך מאוד בתוצאות עד שיוכיח לגוגל את אמינותו ומהימנותו. אם זהו המקרה שלכם, כל שביכולתכם לעשות הוא להתמקד במילות מפתח לא תחרותיות, ליצור תוכן מצוין ולחפש קישורים נכנסים איכותיים שיוכיחו לגוגל את הערך של האתר שלכם ויעזרו לכם להיחלץ מארגז החול בהקדם האפשרי.
מרגע שגיליתם את הסיבה לירידה בדירוג, אתם כבר בחצי הדרך לפתרון. עקבו אחר ההנחיות של גוגל, תקנו ושפרו את מה שצריך – ותראו את האתר שלכם חוזר למיקומו המקורי ואף למעלה ממנו.
בהצלחה!