רבים מאיתנו מכירים את המושג "מפת אתר" מנקודת המבט של המשתמש – אותו עמוד באתר אינטרנט שבו ניתן למצוא פרישה ויזואלית פשוטה של תכני האתר, לטובת הקלה על ההתמצאות בו. ואכן, זהו סוג אחד וחשוב של מפת אתר, מפת HTML. אך ישנו סוג נוסף וחשוב לא פחות של מפת אתר – כזה שאינו מוכוון משתמשים, אלא  מיועד לסריקה על ידי מנועי החיפוש – מפת XML.

מפת XML היא בעצם אמצעי לתקשורת עבור האתר שלנו עם מנועי החיפוש, ובעזרתה אנחנו יכולים להעביר להם את המידע על העמודים הקיימים באתר שלנו, היררכיית החשיבות שלהם והתדירות בה הם מעודכנים. בניגוד למפת HTML, שיכולה בעיקרון לכלול רק את העמודים שרלוונטיים עבור הגולשים באתר, מפת XML תהיה יסודית הרבה יותר ותכלול גם כתובות URL הנסתרות מעיני המשתמשים.

החשיבות של מפת XML

חשיבותה הרבה של מפת ה-XML טמונה בכך שהיא מסייעת למנועי החיפוש לנווט באתר שלנו בקלות רבה יותר, מה שבתורו עוזר לו לאנדקס את התכנים שלנו מהר וטוב יותר. בין השאר מפת האתר:

מסיעת באיתור עמודים חבויים: מפת XML כוללת רשימה של כל כתובות ה-URL באתר שלכם, הכוללת גם עמודים שבאופן רגיל לא היו ניתנים לאיתור על מנועי החיפוש.

עורכת תיעדוף של העמודים לפי סדר חשיבותם: במפת ה-XML ניתן להוסיף תגיות המורות על כך שדפים מסוימים באתר הם חשובים במיוחד. כך, בזמן תהליך הזחילה, הבוטים של מנוע החיפוש יתמקדו ראשית בדפים אלה המתועדפים גבוה על ידיכם.

מוסרת למנוע החיפוש מידע קשור-זמן: ישנן שתי תגיות שימושיות נוספות בהן ניתן להשתמש במסגרת מפת ה-XML כדי להעביר מידע למנועי החיפוש הסורקים את האתר. הראשונה היא  ,"lastmod" שמודיעה למנוע החיפוש על מועד השינוי האחרון של העמוד. השניה, changefreq"", אומרת לו מהי התדירות בה העמוד צפוי להתעדכן בהמשך.

יצירת מפת אתר באופן אוטומטי

אם הגעתם למסקנה שהאתר שלכם זקוק למפת XML או HTML, ניתן ליצור כל אחת מהן בקלות רבה על ידי שימוש באחד ממחוללי המפות האוטומטיים הרבים הזמינים ברשת. נציין כאן שניים מהכלים החינמיים הבולטים ביותר שקיימים, בכל אחד מהם תוכלו להיעזר כדי ליצור את המפה שלכם, לשלב אותה באתר וגם להגיש אותה למנועי החיפוש השונים.

xml-sitemaps.com הפופולרי מציע שירות יצירת מפת אתר אוטומטי בחינם, בנוסף לגרסת pro בתשלום. הגרסה החינמית תאפשר לכם למפות עד 500 עמודים, והיא פשוטה ביותר לשימוש – 4 צעדים פשוטים ויש לכם מפת אתר (ניתן ליצור מפות משני הסוגים הנזכרים לעיל).

web-site-map.com הוא כלי חינמי נוסף שצבר אוהדים רבים. הוא מאפשר אינדוקס של כ-3500 עמודים. גם כאן התהליך הוא פשוט ואינטואיטיבי, ו"על הדרך" הכלי גם יזהה עבורכם קישורים שבורים באתר במידה ויש כאלה.

בנוסף לכלים החיצוניים השונים, ניתן גם למצוא תוספי וורדפרס נהדרים שיעזרו לכם בבניה, הגשה ועדכון של מפת האתר שלכם. בעניין זה נזכיר את Yoast המצוין, המוכר היטב לכל מי שעובד עם וורדפרס – תוסף ענק ומרובה פונקציות הקשורות לקידום אתרים, שיצירת מפת אתר הוא אחד מהם. אם תעדיפו להיעזר בכלי ממוקד מטרה יותר, Google XML Sitemaps הוא תוסף שכל ייעודו הוא ליצור מפות אתר, ובשל כך הוא גם מציע מגוון רחב יותר של אפשרויות בבניית המפה מאשר פיצ'ר מפת האתר של Yoast.

בהתחשב בקלות הרבה שבה ניתן ליצור היום מפת אתר, אין ממש חיסרון לבניה של אחת כזו – בעוד שהיתרונות הם דווקא רבים. היעזרו באחד הכלים הרבים הזמינים כדי לבנות לעצמכם מפת אתר, ועזרו למנועי החיפוש לגלות ולאנדקס את האתר שלכם בדרך המהירה והטובה ביותר.