גוגל הכריזה לאחרונה על שינוי משמעותי בתוצאות החיפוש (SERPS), נפרדים מהגלילה האינסופית וחוזרים לשיטת העמודים המסורתית. שינוי משמעותי שישפיע גם על חוויית המשתמשים וגם על בעלי האתרים. איך אתם שואלים? תמשיכו לקרוא ותגלו.
אז בואו נתחיל עם קצת רקע, מה זה גלילה אינסופית ומתי הוא הוצגה לראשונה?
הגלילה האינסופית הוצגה לראשונה במובייל באוקטובר 2021 ויושמה גם בדסקטופ בדצמבר 2022. המטרה הייתה לשפר את חווית המשתמש ע"י סיפור חוויה רציפה וזורמת יותר שתחשוף אותו ליותר תוצאות חיפוש ללא צורך במעבר בין עמודים נוספים בדומה לפידים ברשתות החברתיות. למרות שעל הנייר יש לשיטה זו המון יתרונות, צפיות לחוד ומציאות חוד. בפועל בגוגל גילו שהשיטה החדשה לא הגדילה באופן משמעותי את שביעות הרצון של המשתמשים ויש שיגידו שגם פגמה בה (משתמשים רבים נחשפו לתוצאות חיפוש איכותיות פחות שבעבר לא היו נחשפים אליהן).
25 ליוני 2024 – הסוף של הגלילה האינסופית:
החל מה – 25 ליוני 2024 גוגל תחזור בצורה הדרגתית להצגת התוצאות בצורת עמודים, תחילה בדסקטופ ובהמשך גם במובייל.
- דסקטופ: משתמשים ינווטו באמצעות לחצני "הבא" ו"חזור".
- מובייל: יופיע כפתור "עוד תוצאות" שיטען את העמוד הבא.
השינוי נועד לשפר את מהירות הטעינה ואת חוויית המשתמש, על ידי טעינת תוצאות שהמשתמשים מחפשים מפורשות ללא "רעשי רקע".
אז איך זה הולך להשפיע על המשתמשים?
המעבר חזרה למבנה התוצאות הקודם מציע מספר יתרונות למשתמשים:
- מהירות טעינה משופרת: המבנה "הפשוט היותר" טוען עמוד תוצאות אחד בלבד ללא צורך בטעינה של תוצאות אינסופיות שדורשות יותר משאבים.
- שליטה טובה יותר בחוויית החיפוש חשיפה לתוצאות החיפוש האיכותיות ביותר בעמוד הראשון ללא ה"פיתוי" לגלול ולהיחשף לתוצאות פחות רלוונטיות.
- צמצום "גלילת סיום": הגלילה האינסופית עשויה לגרום למשתמשים להמשיך ולגלול בלי סוף, מה שעלול לפגוע ביעילות החיפוש.
עם זאת, חלק מהמשתמשים עשויים להתגעגע לנוחות של הגלילה האינסופית, אשר סיפקה גישה מהירה ליותר תוצאות בלי צורך בלחיצות נוספות.
השפעה על בעלי אתרים – העמוד הראשון חוזר להיות נדל"ן יוקרתי
בעלי אתרים רבים יחוו השפעה על ישירה בתנועה האורגנית לאתר וכמות החשיפות, במיוחד אתרים המופיעים בעמוד השני, השלישי וכו'… שבעבר "הרוויחו" מהגלילה האינסופית.
- חשיבות הדירוג בעמוד הראשון: הבטחת נוכחות בעמוד הראשון הופכת לקריטית מתמיד.
- חשיבות מכרעת לקידום אורגני – SEO : אחרי שהוכרז כמת מספר פעמים כנראה שהשמועות לגבי מותו היו מוקדמות. המעבר חזרה לתוצאות החיפוש הקלאסיות מחזק את הצורך במיקום גבוהה בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל, אתרים שמדורגים בעמוד הראשון של גוגל ייהנו ממרבית התנועה לאתר.
נעבור קצת לסטטיסטיקה:
בממוצע שלושת האתרים הממוקמים במקומות 1-3 בגוגל מקבלים בממוצע 75%! מהתנועה האורגנית.
מקום ראשון – 31.7%
מקום שני – 24.71%
מקום שלישי – 18.59%
אתרים שאינם מופיעים בעמוד הראשון עשויים לסבול מירידה בתנועת המבקרים, מכיוון שמשתמשים יצטרכו ללחוץ על "הבא" או "עוד תוצאות" כדי לראותם.
מומחים בתעשייה וקהילת שיווק החיפוש הגיבו לשינוי בדרכים שונות:
- תמיכה בשינוי: רבים מסכימים שהשינוי יכול לשפר את חוויית המשתמש ולהפחית את זמן הטעינה.
- חששות: חלק מהמומחים חוששים שהשינוי נועד לקדם מודעות ונכסים של גוגל על פני תוצאות חיפוש אורגניות.
הקשר רחב יותר – ספקולציות על גבי קונספירציות
שינוי זה הוא כנראה תוצאה של מספר כוחות מתנגשים ויכול לבשר על מגמות עתידיות, חזרה למודל הקלאסי של תוצאות החיפוש יכול להעיד את חוסר שביעות רצון של המשתמשים מול האסטרטגיה של גוגל לנסות לייצר חווית משתמש משופרת ומודרנית יותר, דבר שגרם לגוגל לקחת צעד אחורה.
מצד שני אפשר להניח שהאלגוריתם של גוגל משתפר באופן תדיר ויכול להיות שגוגל חושבת שאין יותר צורך בגלילה אינסופית כי היא מסוגלת לספק תוצאות חיפוש מדויקות יותר המותאמות בצורה טובה יותר לחיפוש הרלוונטי, אולי אפילו הכנה למעבר לתוצאות AI שמספקות תשובה מספקת לחיפוש ולא מצריכות גלילה נוספת.
ועכשיו בואו נהיה ריאליים כרגע תוצאות ה AI ב – AI Overview לא מספקות את הסחורה ומקבלות פחות ופחות חשיפות (האם גוגל באמת המליצה לאנשים לשתות שתן כדי לטפל באבנים בכליות? כן!) בנוסף כל מי שניסה לחפש משהו בגוגל לאחרונה ונתקל במבול של תשובות מרדיט / Reddit (מה הסיכוי שזה קשור לעסקה על סך 60 מיליון דולר בין גוגל לרדיט? )מבין שהתוצאות גם לא הפכו למדויקות ורלוונטיות יותר מכאן אפשר אולי להסיק שעיקר העניין פה הוא רצון של המשתמשים לקבל את הישן והמוכר שהכניע את אסטרטגיית החדשנות של גוגל.
ומה אנחנו למדנו מכל זה?
לא משנה מה יקרה, קידום אורגני כאן כדי להישאר! ועדיין מהווה חלק אינטגרלי וחשוב מאסטרטגיית השיווק של כל אתר גם אם מספרים לנו בפעם המי יודע כמה שהוא מת.