בימינו כל בעל עסק יודע שכדי להצליח, לעסק צריכה להיות נוכחות משמעותית ברשת האינטרנט. לפי סקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2020, 71% מהעסקים בישראל בעלי אתר אינטרנט, והמספרים רק הולכים וגדלים. אך קידום עסקים באינטרנט הוא תחום מורכב, הכולל בתוכו מספר רב של דרכי פעולה ופלטפורמות, הן בדרך חינמית של קידום אורגני, והן באמצעות פרסום ממומן ברחבי הרשת.

קידום עסקים באינטרנט באמצעות קידום אורגני

ברחבי הרשת ישנו מספר רב של פלטפורמות שבהן ניתן להציג, לפרסם ולקדם את עסק או שירות בחינם. כל אזרח בעולם המודרני יודע, שהמקום המרכזי בו כדאי לחפש עסקים או שירותים, הוא ברשת החיפוש של גוגל. כל מי שמעוניין בקידום עסקים באינטרנט, יודע שלהופיע בגוגל, במיקום גבוה ככל הניתן, צפוי להגדיל את היקף הכניסות לאתר וכתוצאה מכך את היקף המכירות באופן משמעותי.

מאז שגוגל נכנסה לחיינו, היא גם יצרה תחום חדש – קידום אורגני בגוגל (SEO). זהו חלק בלתי נפרד מעולמו של מי שפועל לקידום עסקים באינטרנט. איש SEO, שקידום אתרים ברשת החיפוש של גוגל הוא מקצועו, יידע איך לבנות את האתר שלכם, הן ברמה הטכנית והן ברמת התוכן, כך שהאלגוריתם של גוגל יעדיף דווקא את האתר שלכם, לעומת האתר של המתחרים שלכם.

כיצד ניתן לעשות את זה?

ברמת התוכן, ראשית צריך להבין מה הלקוחות הפוטנציאלים של העסק שלכם מחפשים. את זה ניתן ללמוד באמצעות מחקר מילות מפתח. ברגע שבחרנו מילת מפתח שאותה אנחנו רוצים לקדם, נצטרך לשלב אותה באחד העמודים באתר מספר פעמים, כך שהאלגוריתם של גוגל יידע לקשר את הביטוי לאתר שלכם.

ברמה הטכנית, ישנן פעולות רבות שיש לבצע באתר, ביניהן שיפור המהירות, בנייה נכונה של האתר ברמת התכנות והקוד שלו, ועוד. מאוחר יותר יש ליצור פרופיל קישורים ברחבי הרשת, כלומר אתרים שמפנים אל האתר שלכם, כדי לחזק את דירוג האתר בגוגל.

מלבד גוגל, ישנן הרשתות החברתיות, שהן חלק אינטגרלי מקידום עסקים באינטרנט. אם אתם בעלי עסק, כדאי שיהיו לכם חשבונות בכל הרשתות החברתיות הפופולריות: פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, לינקדאין וכו'. אין הכרח להשתמש בכולן – עבור חלק מהעסקים, למשל כאלה מעולמות ההייטק, שימוש בלינקדאין הוא חשוב והכרחי, לעומת זאת ישנם עסקים שיסתפקו בתפעול חשבונות פייסבוק ואינסטגרם. על בעל העסק להבחין היכן נמצא הקהל שלו, וכך לבחור את דרך הפעולה.

קידום עסקים באינטרנט באמצעות קידום ממומן

דרך נוספת בה ניתן לפעול עבור קידום עסקים באינטרנט, היא קידום ממומן. מרבית הפלטפורמות ברשת, מציעות לגולשים לפרסם את אתריהם ועסקיהם תמורת תשלום – תקציב פרסום שתמורתו תקבלו במה גדולה למדי בפלטפורמה שבה אתם מפרסמים.

מלבד קידום אורגני בגוגל, תהליך ארוך שכדי לראות ממנו תוצאות נדרשים חודשים ארוכים ולעתים שנים, ישנו הפרסום הממומן בגוגל. זהו חלק משמעותי מקידום עסקים באינטרנט, ובו ניתן להופיע מיד בראש תוצאות החיפוש של גוגל.

כדי להבדיל בין אתרים שמופיעים בגוגל באופן אורגני, לבין מודעות ממומנות, נכתבות מעל המודעות המילה "ממומן", או "sponsored". התשלום עבור המודעות מתבצע בשיטת Pay Per Click, כלומר, בכל פעם שגולש הקליק על מודעה שלכם, אתם משלמים לגוגל סכום מסוים שיכול לנוע בין כמה אגורות, לכמה עשרות שקלים, תלוי במידת התחרות שעמה אתם מתמודדים.

Google Ads, הפלטפורמה שבה מנהלים את הפרסום בגוגל, היא אחת הפלטפורמות הדומיננטיות בעולם קידום העסקים באינטרנט. בעל עסק יכול להשתמש בה בעצמו, אך כדי לעשות זאת בצורה טובה, רצוי לשכור מנהל קמפיינים מקצועי, שמכיר את המערכת ויודע לבצע אופטימיזציה באופן שוטף.

גוגל, כידוע, היא כבר מזמן לא רק רשת חיפוש. זהו תאגיד רב זרועות עם מגוון פלטפורומות שבהן ניתן לפרסם. בעלי חשבון Google Ads, יכולים לפרסם גם ביוטיוב. סרטוני הפרסומות שכולנו רואים לפני, תוך כדי ואחרי שאנחנו צופים בסרטון, הם חלק מעולם הפרסום הרחב של גוגל.

דרך נוספת לפרסם דרך גוגל היא ברשת המדיה של גוגל, כלומר פרסומות שמופיעות במגוון אתרים ברחבי הרשת, וגם דרכן ניתן לפעול לקידום עסקים באינטרנט. המודעות מופיעות באתרי האינטרנט, שמקבלים תמורתן כסף מגוגל.

כאמור, גוגל היא לא הפלטפורמה היחידה שמציעה קידום עסקים באינטרנט תמורת תשלום. ישנן גם הרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם. מאז שאינסטגרם נרכשה על ידי פייסבוק (כיום מטא), ניתן לפרסם בשתיהן במקביל, דרך מערכת הפרסום של פייסבוק.

בפייסבוק ואינסטגרם, בניגוד לגוגל, אתם לא משלמים עבור כל קליק, אלא עבור כל חשיפה. ובעבור תשלום, תוכלו להופיע אצל גולשים רבים בפיד, בסטורי, ברילס ובכל מקום שבו נמצאים הגולשים. כאשר מנהל קמפיינים בונה קמפיין פרסום ברשתות החברתיות הללו, הוא לא מסתפק רק במודעה אטרקטיבית, שיווקית ומזמינה. מנהל הקמפיינים יודע לטרגט את הקהל המדויק עבור הלקוח, לפי המיקום הגיאוגרפי הרלוונטי, תחומי העניין שלו, קהלים אחרים שדומים לו וכו'. יצא לכם לבקר באתר של חברה מסוימת, ולאחר מכן במשך ימים לקבל שוב ושוב פרסומת שלה בפייסבוק? זה נקרא טרגוט רימרקטינג, בו הקמפיין מוכוון לפרסם לגולשים מתעניינים, שביקרו באתר או בעמוד הפייסבוק של העסק. זוהי אחת הדרכים הפופולריות לקידום עסקים באינטרנט.

את אותו סוג של פרסום ממומן ניתן להפעיל גם ברשת החברתית החדשה שכבשה את העולם בשנים האחרונות, הטיקטוק. בניגוד לדעה הרווחת, רוב המשתמשים בטיקטוק הם מבוגרים, 20.3% מהם בגילאי 40-49. לכן, פרסום בטיקטוק הוא נדבך מרכזי בקידום עסקים באינטרנט. אם בעל עסק יידע לייצר סרטונים איכותיים, מעניינים וכאלה שמתאימים לפלטפורמה, הוא יכול להגיע לקהל רחב מאוד ולהגדיל את המכירות.

בנוסף, ניתן לייצר כתבות ממומנות באמצעות טאבולה ואאוטבריין. כולנו נתקלים מדי פעם בכתבה באחד מאתרי החדשות, עם הכיתוב "תוכן ממומן". אלה כתבות שמשלמים עליהן, לרוב באמצעות הכלים טאבולה ואאוטבריין, כדי להופיע במגוון אתרים, ולהציע מידע בצורה של כתבה חדשותית, כזה שלא ניתן להנגיש באמצעות מודעת גוגל קצרה, או דרך מודעת פייסבוק. מלבד כתבה שתפרסם ישירות את העסק, ישנם מנהלי קמפיינים שמייצרים כתבה שלא מזכירה כלל את העסק אך עוסקת בנושא שמעניין את הקהל הפוטנציאלי של העסק, ולאחר שנכנסת תנועה מספקת של גולשים לכתבה, ניתן "לצבוע" אותם ולהציג להם פרסומות באחת הפלטפורמות האחרות, כמו פייסבוק או אינסטגרם.

לסיכום, קידום עסקים באינטרנט יש פנים רבות, והוא דורש לרוב בעלי מקצוע, מקדמי אתרים שיודעים לעשות זאת באופן מקצועי, בין אם באמצעות קידום אורגני או ממומן. כיום ברור שכל בעל עסק שמעוניין להצליח בשוק תחרותי, מוכרח להיעזר לפחות באחד מהכלים האלה.