אחד מערוצי השיווק החשובים והאפקטיביים ביותר בעידן האינטרנט הוא קידום האתר במנועי החיפוש, ועל מנת להשיג את האפקט הנדרש יש צורך לבנות תשתית קידום יציבה הבנויה על פי כללים מובנים ומוגדרים שאותם מכירים היטב אנשי קידום מקצועיים. בתוך תחום זה של קידום אתרים, קיים מושג חשוב הנקרא יצירת קישורים ומשמעותו כפשוטו, יצירת קישורים אל האתר. על הנייר, מיועדים קישורים אלה ליצור נפח גלישה איכותית של גולשים אל האתר באמצעות הקישורים עצמם, אלא שבפועל לקישורים האלה יש משמעות גם אל מול הרובוטים של מנועי החיפוש הסורקים את האינטרנט ללא הרף.

דירוג קישורים ואתרים

כאשר מנוע חיפוש מזהה אתר עם קישורים רבים באתרים שונים ומגוונים המפנים אליו סביב נושא מסויים, מנוע החיפוש מניח שמדובר באתר בעל ערך סביב אותו נושא ומעלה את הדירוג שלו בנושא הספציפי. העניין הוא שהחיים אינם כל כך פשוטים, ולו זה כל מה שהיה נדרש לעשות, להגדיר קישורים סביב נושאים מסויימים, כל אתר היה יכול לעשות זאת, ועל כן מנועי החיפוש יודעים גם לדרג את טיב ואיכות הקישורים, על מנת ליצור מדרג בין האתרים השונים ועל מנת לזהות אתרים שמבצעים פעולות מוגזמות לקידום ללא שום בסיס מוחשי מאחוריהן.

יצירת קשר בין ביטוי ובין אתר

יצירת קישורים היא מתודולוגיה המבוססת על הגדרת ביטויי מפתח סביבם אנו מעוניינים לייצר תנועה לאתר. בהתאם לכך, אנו מגדירים את הביטוי המופיע בתוך טקסט שלם כקישור המפנה אל האתר עצמו, ועל ידי כך יוצרים את הקשר בין הביטוי עצמו ובין האתר, הן עבור הגולשים הקוראים את הטקסט והן עבור מנועי החיפוש. השאלה היא כיצד יודע גוגל להגדיר את איכות הקישורים הפזורים בכל רחבי האינטרנט, וכיצד להעניק להם ציון המשקף את האיכות הזאת אל מול אתרים אחרים.

Page Rank – דירוג אתרים

לצורך דירוג האתרים עושה גוגל שימוש בכלי דירוג מרכזי הנקרא Page Rank ומשמש כמדד לכמות הקישורים הרלוונטיים המפנים לאתר. ככל שגוגל מזהה יותר קישורים איכותיים כך הוא מגדיל את ה Page Rank וכך עולה הדירוג הכולל של האתר אל מול אתרים אחרים המתחרים על ביטויי מפתח דומים באותו נושא. בדיקת איכות הקישורים מבוססת על בדיקת היקף התנועה העוברת באמצעותם, תוכן האתר המקשר, מיקום הקישור, ביטוי המפתח שעליו מוגדר הקישור וכדומה. קישור הממוקם באתר קידום אתרים ואשר מפנה לאתר קידום אתרים אחר יהיה איכותי יותר מאשר קישור הממוקם באתר למכירת אופניים ומפנה לאתר קידום אתרים למשל.

החלפת קישורים

החלפת קישורים היא טקטיקה שהייתה מיושמת בהיקפים גדולים, אך מנועי החיפוש למדו לזהות אותה ולא רק להתעלם ממנה, אלא אף להעניש אתרים כאשר נראה שההחלפה מבוצעת בצורה שרלטנית. יחד עם זאת, לא כל החלפת קישורים היא פסולה, ומנועי החיפוש יודעים לזהות זאת. החלפת קישורים היא בעצם "אתה תשים קישור לאתר שלי באתר שלך, ואני אשים קישור לאתר שלך באתר שלי".

יצירת והשגת קישורים איכותיים

הקישורים הטובים ביותר הם קישורים שמקורם באתרים העוסקים בנושאים רלוונטיים, באתרים חשובים כמו אתרי חדשות, כוללים את מילת המפתח בטקסט, כוללים טקסט קישור משתנה ומגיעים מדפים המקושרים לאתרים נוספים. השגת קישורים יכולה להתבצע באמצעות הרשמה לאינדקסים, החלפת קישורים אתר מול אתר, פורומים, כתיבת מאמרים וטקסטים איכותיים. הקישורים עצמם צריכים להגיע מסביבות IP שונות, ורצוי שיהיו גם קישורים חד כיווניים, ולא רק קישורים הדדיים שהחלפתם אתר מול אתר.