כיום, כמעט לכל עסק קטן כגדול יש אתר אינטרנט. אך, אם נבחן את תוצאות החיפוש בגוגל נראה כי בעמוד הראשון תמצאו פחות מתריסר תוצאות לכל חיפוש שתבצעו. בדרך כלל לקוחות מגיעים קודם כל לעסקים בעמוד הראשון בגוגל, ונדיר מאוד שימשיכו לעמוד השני והשלישי. לכן, קידום אתרים הפך להיות כלי העבודה הטוב ביותר לכל עסק כדי להגיע למקסימום זוגות עיניים בכל חיפוש ברשת. היות והוא מאפשר לקישור של אתר החברה להופיע בראש עמוד התוצאות.
טעות ראשונה – לא עושים מחקר – חשוב להכיר את החברת קידום אתרים שתעבדו איתה
הטעות הנפוצה ביותר שרבים נופלים בה היא בחירה אינטואיטיבית, מהבטן, של חברת קידום אתרים לעסק שלכם. כל החלטה שאנו מקבלים צריכה להיות לאחר מחקר מעמיק על האפשרויות השונות העומדים לפנינו. הדבר נכון בבחירת כלי רכב, ריהוט לבית וכמובן כאשר בוחרים את החברה שעתיד העסק שלכם תלוי בה.
לכן, לפני שאתם בוחרים חברת קידום אתרים עשו קצת שיעורי בית. ישנם מקדמים קטנים שרק התחילו לעבוד. הם בעצם מתנסים עליכם, לומדים את השיעורים החשובים שכל מקדם אתרים לומד בתחילת דרכו. בדרך, הם עשויים לעשות טעויות מרות שפוגעות למעשה בקידום האתר. שכן, כאשר יוצאים מקורס SEO עדיין לא מכירים את עולם קידום האתרים לעומק, לא בתחום של קידום אורגני, ולא בתחום של קידום ממומן.
הפעולה הראשונה שאתם צריכים לעשות היא לחפש חברות מומלצות בתחום, ולא להסתפק באדם הראשון שפנה אליכם והציע שירות. גם אם הוא חבר קרוב או בן משפחה. לאחר שמצאתם חברות שונות אתם יכולים להתחיל במחקר יותר מקיף.
חשוב ללמוד כל חברת קידום אתרים, לראות אם היא מעסיקה מקדם אחד או שהיא חברה שמעסיקה צוות שלם שעובד סביב השעון כדי שאתם תוכלו להשיג את היעדים שהצבתם לעצמכם. (על נושא היעדים נרחיב לעומק בהמשך המאמר).
לאחר מכן, חשוב שתבקשו חוות דעת אמיתיות מלקוחות קודמים של החברה, ותבחנו את ההצלחה של אותה חברה בקידום אורגני ובקידום ממומן, תלוי בשירות שתרצו לבקש מהם. בדקו אם במקרה הם קידמו בעבר את אחד המתחרים שלכם או עדיין עובדים עמו היום.
בשלב האחרון בקשו הצעות מחיר מכל אחת מהחברות, עם פירוט מלא של השירותים שתקבלו. הבחירה הראשונה שלכם לא צריכה להיות בהכרח החברה הזולה ביותר. נדון בנושא בהרחבה בטעות הבאה.
טעות שניה – בחירה של החברה הזולה ביותר
אכן, הצעת המחיר משמעותית מאוד בתכנון קידום העסק שלכם, שכן תמיד קיימות מגבלות תקציב או רצון להקצות משאבים שונים לכל אחת מפעולות השיווק, המכירה, הפרסום והקידום של העסק. אך, המחיר לא צריך להיות הפרמטר היחיד שלפיו תחליטו עם איזו חברת קידום אתרים תרצו לסגור.
כל חברה מציעה חבילות שונות של קידום אתרים שחלקן יכול לכלול התחייבות לכמות מאמרים או התחייבות לתוצאה מסוימת. שימו לב שבעולם קידום האתרים ופרסום דיגיטלי לא ניתן לדעת מראש את התוצאה בוודאות. אם חברה מתחייבת לכם שתגיעו לכמות מסוימת של גולשים באתר, יתכן שהיא תפנה אליכם גולשים בדרך לא דרך. הכוונה לגולשים שאינם באמת מתעניינים אמיתיים אלא לאנשים שהגיעו במקרה לאתר שלכם, חלקם אפילו לא מהאזור הגיאוגרפי אליו אתם מכוונים.
בנוסף, חשוב לראות מה החברה מציעה בכל חבילה כדי שתוכלו להשוות מה שמכונה בלעז תפוח לתפוח. יכול להיות שחברה אחת תציע הנחה משמעותית אך בפועל תבצע כמות מועטה של פעילויות לאורך החודש, ולמעשה לא תנטר באופן קבוע את הקמפיין שלכם אלא רק תיתן לו לעבוד בשיטה של "טייס אוטומטי". חברה כזו עשויה לא רק לגרום לאובדן של תקציב הפרסום לאורך זמן, אלא גם לפגוע במוניטין שלכם. שכן, קהל היעד הפוטנציאלי יגיע למתחרים שבחרו חברת קידום אתרים מעט יותר יקרה, אך כזו שמבצעת את העבודה כראוי.
חברות קידום אתרים המשדרות חוסר יציבות כלכלית
קיימות גם חברות שאינן בעלות יציבות כלכלית, ולכן הן ינסו לקבל מכם מראש את כל תקציב הפרסום המיועד לפרסום השנתי במנועי החיפוש או ברשתות החברתיות. חשוב לשים לב כי כספים שמיועדים לצד ג' נשמרים בנפרד מהתשלום השוטף שלכם לשירותיה של חברת קידום אתרים זו או אחרת. למשל, אם אתם מעלים קמפיין ב-1000 שקלים ליום, והחברה דורשת מכם להקצות 14,000 ₪ לשבועיים לצורך הקמפיין, ועוד תשלום חודשי לניהולו, עליכם לוודא כי כספי הקמפיין אינם משמשים לכל צורך אחר.
ישנן חברות שמאפשרות לכם לנהל את הקמפיין ישירות מכרטיס האשראי שלכם, וכך אינכם צריכים להעביר ישירות את התשלום לחברה. החיסרון של שיטה זו, כמובן, הוא שיש לכם פחות שליטה על הסכום שיוצא במהלך הקמפיין, והוא עשוי לחרוג מהסכום שאותו התכוונתם להוציא. ניתן לשלוט בהוצאה טוב יותר באמצעות כרטיס המוגבל בסכום ואינו מאפשר להוציא יותר מהסכום שהוסכם עליו.
תשלום ישיר על המדיה
מי משלם על המדיה? אל תתנו לחברת הקידום לנעול אתכם!
חשוב לשים לב שישנן סוכנויות קידום ממומן שמאפשרות ללקוח להגדיר מראש תקציב פרסום ולשלם לסוכנות. במקרה כזה, הלקוח הופך להיות תלוי בחברת הפרסום שלו, ואם ירצה לעבור לחברה אחרת הוא יאלץ להקים את כל הקמפיין מחדש.
לכן, חשוב שלא ליפול בטעות הנפוצה הזו. מוטב לתת לחברת הקידום להקים עבורכם את הקמפיין עם המודעות הרלוונטיות ולשלם בעצמכם על המדיה – אם זה לגוגל, פייסבוק או לכל פלטפורמה אחרת. אז אתם נמצאים בשליטה מלאה.
שמירה על ריווחיות הקמפיין
בקמפיינים דיגיטליים עתירי תקציב חשוב לשים לב לניהול המזומנים שלכם, ולא להניח שמה שהיה הוא שיהיה. למשל, אם השקעתם 200 שקלים ביום וקבלתם מהם 4 לידים, שחלקם הובילו למכירות בשווי של 1000 ₪ ליום אתם נמצאים ברווחיות. אך, לא בהכרח אם תכפילו את הסכום תזכו להכפלה של כמות המכירות היומית. לכן, חשוב למצוא חברת קידום אתרים שמנתחת היטב האם אתם עומדים ביעדים שלכם, ובוחנת את הקמפיין באופן קבוע. כדי שתוכלו לקבוע יעדים הגיוניים, כמובן שנחוץ לתכנן אסטרטגיית שווק דיגיטלי מקיפה, וזאת יכולה לעשות רק חברה המתמחה בתחום שלכם. מכאן אנו מגיעים לטעות הנפוצה הבאה.
טעות שלישית – בוחרים חברה שלא מתמחה בתחום שלכם
נהוג לציין בעולם ה-SEO שהתוכן הוא המלך, ואת זה יגידו לכם בכל חברת קידום אתרים. לכן מקדמים רבים שרק התחילו להיכנס למקצוע חושבים שכל מה שהם צריכים זה רק להכניס עמודים הכוללים מילים לאתר. הם יוצרים תוכן על ידי תוכנות שעושות שימוש במודלים של בינה מלאכותית, ומוסיפים אותם כפי שהם למערכת ניהול התוכן שלהם. בעלי האתרים שמחים לראות שיש מאה מאמרים נוספים באתר, אך מהר מאוד מתאכזבים. מדוע? ראשית, הקוראים והגולשים הקבועים באתר מוצפים בתוכן שחוזר על עצמו, כתוב בפשטות ולא לעומק, וכולל טעויות משמעותיות בדקדוק ובתחביר. במיוחד בעברית.
למרות שתוכנות AI בתחום התוכן התפתחו באופן משמעותי בעשור האחרון, הן עדיין לא הגיעו למצב שבו הן יכולות להחליף כותב אנושי. בנוסף, היות והתוכנות הללו בנויות באופן שהן "זוכרות" רק את האינטראקציה האחרונה שלהן עם כל משתמש, הן עשויות להפיק לכם מאמר דומה מאוד לזה שהפיקו עבור משתמש אחר. חברת קידום אתרים שאינה משקיע בלקוחותיה ומסתפקת רק בתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית פוגעת בקידום האורגני של לקוחותיה.
תוכן מקורי מול תוכן מועתק
מדוע זה כל־כך קריטי?
דבר ראשון העתקת תוכן אינה חוקית ויכולה לגרום להוצאות רבות במידה ויתבעו אתכם על העתקת תוכן.
בנוסף חשוב להכיר את המושגים "תוכן מקורי" ו"תוכן מועתק". תוכן מקורי הוא כמו המאמר הזה, תוכן שהוקלד מראש על דף ריק והוא תוצאה של מחקר וידע של הכותב. הוא נכתב על ידי כותב אנושי, שעשוי לקבל השראה ממאמרים אחרים שקרא או נעזר בכתיבה לקבלת רעיונות כלליים.
לעומת זאת, תוכן מועתק הוא שימוש במשפטים שלמים או רעיונות שלמים שהועתקו במלואם ממאמר אחד או יותר. תוכנות AI אמנם משכתבות תכנים ממאמרים אחרים, אך משנות אותן מעט. ככל שהתוכן שמפיקה תוכנת הבינה המלאכותית דומה יותר למקור, כך גוגל עשויים להתייחס לתוכן הזה כמועתק.
אם כך, מה אכפת לגוגל שהשתמשתם בשירותיה של חברת קידום אתרים שמעתיקה תוכן? האם הם לא יכולים להתייחס לאתר שלכם כמקבץ של מאמרים בנושא מסוים שנלקחו ממקורות אחרים? גוגל לא יציב אותם בראש עמוד התוצאות. כדי להעלות את הדירוג של האתר אתם צריכים שיהיה לכם כמות גבוהה של תוכן מקורי לחלוטין באתר, תוכן עדכני, המעניק ערך מוסף לגולש.
איך נוצר תוכן כזה?
ראשית, חברת קידום אתרים טובה מוודאת כי כותב המאמר בקיא בנושא עליו הוא נכתב. למשל, האדם שכותב את המאמר שאתם קוראים צריך להכיר היטב נושאים כמו: בניית אתרים, קידום אתרים, אופטימיזציה של תוכן ועוד. רק כך הוא יוכל לכתוב מאמר מקיף על הנושא המדובר ולהעניק ערך רב לגולש. גם אם אינו מכיר את הנושא לעומק לפני כתיבת המאמר, הוא יכול להשקיע את הזמן במחקר וללמוד אותו לעומק. ממש כמו שקוראים ספר או מאמר מקצועי בלימודים באוניברסיטה ולאחר מכן כותבים עליו. כמובן, שככל שיש יותר ניסיון מצטבר לכותב בנישה שלו, כך הוא יוכל לייצר מאמרים טובים ומקיפים יותר בנושא.
שנית, כותב התוכן צריך להכיר את השינויים התכופים המתרחשים בעולמות התוכן שלו. ולייצר תוכן עדכני. בכל נישה כמעט חשוב להישאר עם יד על הדופק. לכן, אם אתם בוחרים חברת קידום אתרים שמכירה את התחום שלכם, היא תמשיך ותתעדכן בו למען לקוחותיה או תעסיק כותבים המעודכנים בנושא.
נושא שלישי וחשוב הוא הטון של התוכן. אם המאמרים שנועדו לרתק את הקוראים מיועדים להיות אינפורמטיביים, הם צריכים להיכתב בצורה זו. אם אלה עמודים שמשמשים להאדרת החברה ולמיתוגה הם יכתבו באופן שונה לחלוטין, בצורה שיווקית. לכן, חברת קידום אתרים מקצועית תדע להתאים את הכותבים הן מבחינת סגנון הכתיבה המבוקש, והן מבחירת הידע המוקדם של הכותב בתחום ובנישה שלכם.
הדבר כמובן נכון גם כאשר מדובר על קידום ממומן. חברת קידום אתרים שפועלת בנישה שלכם תדע איך לנסח את הפוסטים, המודעות ואפילו תכני הווידאו והתמונות בצורה הנכונה כדי להתאים לקהל היעד של המוצרים והשירותים שלכם. לאחר מחקר מדוקדק בתחום, ניתן יהיה ליצור אופטימיזציה לקהל היעד – וכך למקסם את הצלחתו של כל קמפיין שתתחילו. אז כיצד קובעים את היעדים הללו? תגלו זאת בטעות הנפוצה הרביעית.
טעות רביעית – לא מגדירים יעדים ברורים
הטעות הרביעית שלקוחות רבים חוזרים עליה כאשר הם בוחרים חברת קידום אתרים היא לא להגדיר יעדים ברורים לחברה.
הגדרה כללית מאוד של "אני רוצה יותר כניסות לאתר" אינה מספיקה כדי להתחיל פרויקט קידום. אתם יכולים לרשום יעדים מוגדרים כמו: "אני רוצה להיות בעמוד הראשון של גוגל". זהו אמנם יעד מוגדר, אך הוא אינו מפרט באיזה מקום בעמוד הראשון, תוך כמה זמן תרצו להגיע לעמוד הזה וכדומה.
כאשר מתחילים פרויקט עם חברת קידום אתרים אתם צריכים לדעת בדיוק מה תרצו להשיג. האם אתם רוצים להגדיל את המכירות, ולכן מעוניינים בקידום ממומן? האם אתם רוצים רק להביא למודעות יותר גדולה למותג (נפוץ מאוד בעולם האופנה, המסעדנות ובעוד תחומים רבים הבנויים על מיתוג). אם מדובר בנותן שירותים, הוא יכול לקבוע למשל שהוא מעוניין לקבל X פניות ביום ולקבל Y הזמנות לבצע תיקונים.
הדרך הנכונה לקבוע יעדים היא באמצעות מודל ידוע שכולל בתוכו את חמשת המרכיבים של תכנון יעדים מדויק.
לפי המודל הזה על כל יעד להיות:
- מוגדר היטב או במילים אחרות ספציפי – ולא כללי מדי. למשל – אני רוצה שיהיו לי 20% יותר כניסות לאתר
- ניתן למדידה – צריך לקבוע יעד שאפשר למדוד אותו. למשל, על ידי התקנה של תוכנות כמו גוגל אנליטיקס אתם יכולים לדעת כמה כניסות היו לאתר.
- אפשרי – היעד שלכם צריך להיות הגיוני בהתאם למשאבים כמו זמן וכסף שאתם משקיעים בו. למשל, לא תוכלו לקבל פי עשר יותר כניסות לאתר בלי להשקיע משאבים בפרסום, קידום או שיווק.
- רלוונטי – היעד צריך להיות רלוונטי למטרות שלכם. למשל, אם תקבעו יעדים שאתם רוצים להוריד במשקל, זהו יעד מצוין אך אינו רלוונטי בהכרח לקידום האתר שלכם (אלא אם אתם משווקים תוכניות דיאטה כמובן).
- תחום בזמן – חשוב להגדיר את טווח הזמנים בו תרצו להגיע לכל אבן דרך ביעד. למשל, אם אתם רוצים להכפיל את כמות הכניסות לאתר, תוכלו להגדיר שאתם מעוניינים לעשות זאת בחודש. לאחר מכן תוכלו לקבוע יעדים שבועיים כדי להשיג את המטרה לאחר 30 יום.
כעת אתם בוודאי תוהים: "בסך הכול רציתי לקדם את האתר, לא לבנות תוכנית אימונים או טירונות".
בפועל, אם אתם מתייחסים לעסק שלכם ברצינות, תרצו ללמוד את כל הטכניקות שבעלי עסקים גדולים יותר מיישמים. רבים מהם התחילו לפני עשרות שנים בדיוק באותה נקודה שבה אתם נמצאים היום. רק הם, בזכות אימון, ידע ועבודה קשה הצליחו להגשים את היעדים שלהם, יעד אחרי יעד עד שהגיעו למקום שבו הם נמצאים היום.
אם תקראו את הביוגרפיות של בעלי העסקים הגדולים בעולם תזהו דבר אחד משותף. לכולם היה חזון, והם עמלו קשה כדי להגשימו. אך, את החזון הזה צריך להגדיר באופן ממוקד ומדויק, וכך אתם יודעים בדיוק אם אתם בדרך הנכונה.
בעלי עסקים קטנים הרבה פעמים מתייחסים לקידום האתר שלהם כעוד אחת מהמשימות שהם צריכים לבצע במהלך החודש. הם בודקים פעם בחודש (כאשר החשבונית משולמת) מה חברת קידום האתרים שלהם עשתה. זו טעות נפוצה מאוד שיש להכיר היטב. לכן, נסכם בטעות החמישית לפניכם.
טעות חמישית – לא לבדוק אם הפעילות של החברה יעילה ואפקטיבית
בחרתם חברת קידום אתרים והתחלתם בפרויקט. אתם רואים יותר כניסות לאתר, ויש יותר טלפונים, אבל עדיין לא יכולים לדעת האם הסכום שהשקעתם בקידום באמת עובד.
הטעות הנפוצה ביותר של לקוחות חדשים של חברת קידום אתרים היא לתת לפרויקט לרוץ, ולא לבדוק אותו באופן שוטף. האם אתם יודעים מה חברת הקידום שלכם עשתה החודש? כמה היא השקיעה על פרסום ממומן? כמה מודעות העלתה בגוגל וכמה בפייסבוק? האם היא קידמה אתכם גם באינסטגרם?
כל השאלות הללו משמעותיות מאוד לביקורת שלכם על חברת הקידום. שכן, אם אתם רואים שהיעדים לא הושגו רק בסוף הפרויקט – איחרתם את הרכבת.
חשוב מאוד לקבל באופן חודשי דו"ח המשקף את הפעילות שבצעה כל חברת קידום אתרים עבורכם. הדו"ח הזה ישקף בדיוק את ההצלחה של כל נתיב ואפיק שיווקי, ויאפשר לכם לשבת יחד עם החברה ולשפר את האסטרטגיה לחודש הבא. כמובן, לכם עדיין אין את הידע המלא שהם צברו, והייתם רוצים שרק המומחים לקידום יעסקו בתחום. אך, נגלה לכם סוד מקצוע קטן – הרלוונטי לכל תחום – כשאתם לא מפקחים באופן שוטף על הספקים שלכם, לא תקבלו את אותן תוצאות.
עבודה עם תוכנות חדשניות
חברה מנוסה העוסקת בקידום אתרים עבור לקוחותיה במשך זמן רב לומדת להשתמש במגוון רחב של תוכנות לכל אחד מהשלבים השונים בקידום. היא עובדת על פי סיסטם קבוע לניתוח של כל קמפיין, ולבחינה של תוצאותיו. אל תוותרו על הסדר בתהליך זה, משום שהוא מבטיח שהתקציב שלכם ינוצל בחוכמה ובאופן היעיל ביותר.
מעבר לכך, אם פעלתם לפי ההמלצות הקודמות שלנו תוכלו:
- לבדוק עם לקוחות עבר שהמליצו על החברה האם הם מרוצים מהתוצאות שקיבלו, והאם הם קיבלו דו"ח מפורט על פעילות החברה.
- לנתח את הקמפיין יחד עם החברה ולזהות את אפיקי הפרסום והאפקטיביים ביותר.
- לנתח את היעילות של הקמפיין. האם אתם מצליחים להגיע לקהל היעד הרלוונטי שהגדרתם בתחילת הפעילות.
את כל הנושאים הללו כדאי ללבן בפגישות חודשיות עם החברה, אפשר לבצע אותן גם בזום. אם לכם אין את הידע לעשות כל זאת לבדכם אתם יכולים לשכור מנהל שיווק בתוך החברה שלכם. הוא יכול לעקוב אחר פעילות מקדם האתרים שלכם, וכמובן גם ללמוד כדי שתוכלו להמשיך ולשווק בדיגיטל באסטרטגיות דומות גם בעתיד.
יצאתם לפרויקט זמני עם חברת קידום אתרים אחרת בעבר? למדו ממנו. גלו את כל הטעויות שאותה חברה עשתה קודם לכן, ותוכלו לצאת לפרויקט קידום אתרים טוב יותר, לאחר שלמדתם מה"צלקות" הקודמות. אנו יודעים שלעתים מקדם אתרים מתחיל משקיע הון בפרויקטים של קידום ממומן, ועדיין לא מצליח. הסיבה להשקעות לא מוצלחות בתחום הזה היא בשל חוסר ידע בשימוש בתוכנות המנתחות את הקמפיין בזמן אמת, וממחישות כיצד לשפרו. זאת לצד עבודה ידנית של מקדם הבוחן את הקמפיינים השונים ובוחן חלופות רווחיות יותר. אנחנו נשמח להראות לכם את הדרך הנכונה לעשות זאת.
לסיכום, כפי שאתם יכולים לראות איתור חברת קידום אתרים מוצלחת דורשת הכנה מוקדמת, עבודה משותפת בזמן הפרויקט ואפילו בחינה של הקמפיין בסופו. חשוב מאוד לא לתת לתקציב הפרסום והשיווק שלכם להתבזבז על אפיקים שאינם מניבים פירות.
וקצת בנימה אישית… אנו, ב-INCA מודעים לכל הטעויות שעושות חברות קידום מתחילות. כיום, כאחת מהחברות המובילות בישראל בתחום, אנו שמחים להציג פורטפוליו שלם כמעט בכל נישה בה קידמנו חברות בישראל, לצד שובל ארוך של לקוחות מרוצים שנשארו איתנו לאורך השנים.
רוצים להתקדם? תקדמו. צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח להציג לכם את הפוטנציאל שהעסק שלכם יכול להגיע אליו. תוכלו להשאיר את פרטיכם בטופס באתר או לחייג לטל' 1-700-70-90-71